Ви є тут

До уваги директорів загальноосвітніх шкіл Луцького району

Деякі питання організації літнього відпочинку у пришкільних таборах з денним перебуванням дітей

 

До Міністерства освіти і науки України звертаються керівники загальноосвітніх навчальних закладів з наріканнями на те, що місцеві органи управління освітою доводять до них «планові показники» щодо кількості (відсотків) дітей, які в обов’язковому порядку повинні бути залучені до відпочинку в пришкільних таборах з денним перебуванням дітей. Функціонування таких закладів передбачене Законом України "Про оздоровлення та відпочинок дітей", згідно якого вони можуть тимчасово утворюватись у навчальних закладах. Уповноваженим центральним органом виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики та міжвідомчу координацію органів виконавчої влади у сфері оздоровлення та відпочинку дітей, є Міністерство соціальної політики України. Відповідно, органи управління освітою мають надавати сприяння територіальним органам Мінсоцполітики на місцях.

Як відомо, пришкільні табори з денним перебуванням дітей, в умовах не-стачі стаціонарних позаміських закладів оздоровлення та відпочинку, дитячих оздоровчих центрів, дитячих санаторіїв тощо, у структурі закладів оздоровлення і відпочинку складають майже 90 відсотків. При цьому і працівники системи освіти, і батьки та діти свідомі того, що неможливо в таборі з денним перебуванням в умовах приміщення школи забезпечити дітям повний комплекс спеціальних заходів соціального, виховного, медичного, гігієнічного, спортивного характеру, як це передбачено Законом України "Про оздоровлення та відпочинок дітей". Міністерство освіти і науки ініціювало обговорення питання про статус таких закладів та внесення відповідних змін до чинного законодавства.

Звертаємо увагу на те, що перебування дітей у період літніх канікул у пришкільних таборах зовсім не є обов’язковим; рішення про те, де і у який спосіб їх діти проводитимуть літні канікули, приймають винятково батьки учнів.

Також не існує законодавчих підстав для наділення будь-якого органу виконавчої влади та місцевого самоврядування повноваженнями спрямовувати до місцевих органів управління освітою та до керівників навчальних закладів плани чи вимоги щодо тих чи інших "відсотків охоплення" учнів пришкільними таборами з денним перебуванням дітей. Не йдеться про такі "плани" та "відсотки" ні у наказі МОН України від 07.02.2014 р. № 121 "Про забезпечення права дітей на оздоровлення та відпочинок в дитячих закладах оздоровлення та відпочинку, підпорядкованих органам управління освітою", ні у листі від 08.04.2014 р. № 1/9-192 "Про підготовку до оздоровлення та відпочинку дітей влітку 2014 року".

 

 

Про підготовку до оздоровлення та відпочинку дітей влітку 2014 року

 

Згідно наказу Міністерства освіти і науки від 7 лютого 2014 року № 121 місцеві органи управління освітою орієнтуючись на потреби дітей та їх батьків мають  забезпечити вчасну підготовку до літньої оздоровчої кампанії 2014 року підпорядкованих їм дитячих закладів оздоровлення і відпочинку. При цьому, формуючи мережу закладів, пріоритет слід надавати організації оздоровлення дітей в стаціонарних (позаміських) дитячих оздоровчих закладах, де є можливість створення необхідних умов для  відновлення  фізичного і психічного здоров’я дітей, забезпечення соціальних стандартів оздоровлення.

З метою уникнення формалізму в роботі з дітьми в оздоровчий період необхідно переглянути практику відкриття таборів з денним перебуванням на базі навчальних закладів (пришкільних таборів), за рахунок яких в останні роки досягаються високі показники охоплення дітей оздоровленням.

До Міністерства надходять численні звернення від батьків щодо недоціль-ності такого «оздоровлення» на асфальті. Рекомендуємо цього року більш відповідально поставитись до формування мережі пришкільних таборів для відпочинку дітей: часто табори відкриваються за рішенням місцевих органів влади без врахування думки батьківської та педагогічної громадськості; без належної підготовки приміщень; без дозволів відповідних служб; з порушенням санітарно-гігієнічних норм і правил; за відсутності необхідних коштів на харчування тощо.

Натомість, необхідно вивчати попит населення на послуги з оздоровлення, передбачити кошти для організації повноцінного оздоровлення дітей в заміських оздоровчих закладах, першою чергою - із числа пільгових категорій; вчасно здійснити підбір та підготовку педагогічних кадрів; забезпечити систематичний контроль за роботою закладів.

Для підвищення якості оздоровчих послуг й забезпечення соціальних стандартів оздоровлення дітей Міністерство освіти і науки звернулось до Міністерства соціальної політики, уповноваженого центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики та міжвідомчу координацію органів виконавчої влади у сфері оздоровлення та відпочинку дітей, з ініціативою щодо внесення змін до Закону України «Про оздоровлення та відпочинок дітей» в частині виключення таборів з денним перебуванням з типів дитячих закладів оздоровлення та відпочинку.